zondag 15 juli 2012

Oude kookboeken



Onlangs vond ik op het containerpark een exemplaar van "Tante Laura - De huisvrouw". Iemand zette een doos oude boeken bij het papier en karton, met als reden onbruikbaar en achterhaald. Ik ben geen groot kenner van oude antieke boeken, maar als ik een oud kookboek, of in dit geval, oud huishoudboek vind, dan neem ik toch wel even de tijd voor. Het betreft de derde druk, zonder vermelding van jaar, Ik schat begin negentienhonderd. Ik vond het boek online terug tussen de "antieke culinaire boeken" en dit exemplaar is momenteel twintig euro waard. Wat een belegging, wat een investering! Maar ik blijft erbij, t'is een interessant boek. Het geeft een mooie inkijk op het leven meer dan een eeuw geleden. Het is verdeeld in diverse hoofdstukken: Het reuzenkookboek - de banketbakker - inmaken en confijten van vruchten en groenten - de verzorging en opvoeding van het kind - de raadsman van het huisgezin - de wasch - koudwaterbehandeling - zuigelingenverpleging. Deel 1 omvat het inmaken, opleggen, drogen en confijten van vruchten en groenten. Wauw, d'er zitten toch wel enkele opmerkelijke vruchten als recepten tussen. Enkele bijzondere: gedroogde Meloenschillen, Sambal, Aardbessen, berberis, Moerbei of Aardbiezen, Eglantierbessen (bottel van de elgatierroos) en haagbessen. Deel 2 behandeld dranken en likeuren met een groot hoofdstuk over koffie. Recepten van Slemp, bierschuim en hoppelpoppel. Toch zonde dat iemand zo een rijk boek vol met interesante en verloren recepten wegsmijt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten